En Zabala ens il.lustra,
en el seu darrer capítol sobre l'avaluació de competències. Després del
procés recorregut durant aquestes darreres setmanes crec que he arribat a
comprendre realment el què hem d'ensenyar i a aclarir finalment el que vol dir
competència en tota la seva complexitat. Després d'això ja només hem quedava el
què per mi era el més difícil de tot: com avaluam tot això?
Encara que Zabala ens ho
descriu àmpliament en el seu capìtol, no deixa de ser una teorització més, he hagut d'arribar a la visualització de la conferència impartida per Neus Sanmartí, per entendre-ho completament. He de
dir que abans d'això tenia les meves reticències, tal vegada perquè les experiències
personals envers l'avaluació en comptències no han estat del tot
clarificadores, sinó més bé plenes d'interrogants que fins ara no se m'han
revelat totalment.
Segurament encara hem falta molt per poder
saber concretitzar els pensaments teòrics de Zabala, en canvi en els exemples
de Sanmartí quasi totes les meves incògnites queden diluïdes, per la claretat
de les seves explicacions i sobretot per la quantitat d'exemples reals que ens dóna.
Voldria resumir el què ara per mi és
l'avaluació:
- És un procés continu, amb feed back entre
professor i alumnes perquè aquests siguin conscients del seu procés
d'arprenentatge.
- És un procés d'ensenyament-aprenentatge,
no una simple qualificació del conceptes apresos. I com a procés no té caràcter
finalista.
- S'ha d'avaluar contextualitzant el què es
demana, donant les dades que siguin necessàries i que es puguin trobar
fàcilment a una cerca per internet o a la biblioteca, s'ha de relacionar
conceptes, hem de poder presentar-los reptes que els facin pensar, que no consisteixin en respostes evidents copiades literalement del que han memoritzat.
- L'alumne ha der ser capaç
d'autoavaluar-se, enriquint així la seva autonomia i reflexió.
A més, per mi és molt important no oblidar-se del que comenta Sanmartí al video citat: "Els alumnes són imitadors nostros. Som un model per a ells"
El tema de l'avaluació per mi ha
sigut una gran descoberta. L'explicació és que en la meva poca experiència
docent amb adults, sense saber-ho i de forma intuitiva, ja utilitzava moltes
eines de les que hem vist durant aquests dies. Me n'he anat adonant, amb
alegria, que aquestes són les adequades per ensenyar competències. I dic que me
n'alegro perquè a mi se'm faria molt més difícil i faixuc, per no dir avorridissim donar classe de la forma "tradicional". Doncs bé, ara a més
ja tenc més eines per poder endintrar-me en la següent etapa, l'avaluació.
Dit això, no obstant, em sorgeixen noves
incògnites:
- Una d'elles és en referència a la frase
que pronuncia Sanmartí i dóna títol a aquesta entrada: "Si no canvia l'avaluació, no canvia res" que té a vora també amb la utilització d'una
rúbrica consensuada i que sigui utilitzada per la majoria del professorat. Pel
poc que conec als centres educatius, això em sona quasi bé a il.lusió, sinó és que algun estract superior ho ordenés.
- Una altra és la defensa que fa la Neus
Sanmartí i vaig fer jo mateixa a la meva
entrada de 3 d'octubre sobre l'educació lenta (slow education). No fa falta
dir que hi estic totalment d'acord, perquè crec que la informació
l'hem de poder reflexionar, digerir i replatejar perquè aquesta sigui
profitosa, però sincerament no sembla que ni l'educació ni altres facetes de la vida vagin en aquesta direcció.
Hola Carme,
ResponEliminaés veritat que l'avaluació tradicional no es fixava en les competències. Però tampoc no es dignava ni en fer una mínima autoavaluació. S'exigien unes matèries i uns coneixements amb la malèfica intenció de crear petits autòmates.
I ni tan sols s'han adonat que han escrit a l'enunciat esdrúixoles sense accent.
BOOM! Falta greu... l'alumne hauria de rebre un +2 a la nota final.
Molt bon, Genaro. Ni siquiera me n'havia adonat de la falta!... però que sàpigues que això passa més sovint del que sembla.
ResponEliminaTorno a suggerir allò de "ser un exemple pels alumnes". Els futurs professors ho ens haurem d'aplicar.