divendres, 23 de gener del 2015

Quin és el meu PLE?

L’entorn personal d’aprenentatge (PLE: Personal Learning Environment) no és cap novetat, però el que sí ha canviat i molt és la potencialitat actual d’aquest aprenentatge, passant d’un entorn proper i personal a un altre universal i virtual. Si pensem amb d’allò que vull mostrar o ensenyar, segurament arribarem a la conclusió irrefutable que aquest darrer PLE és més enriquidor, no només per l’abast immens de la informació, sinó també per les enormes possibilitats que se’ns presenten: fer recerca, compartir, contrastar, opinar, col•laborar.... i tot això de forma gaire be instantània. 
Això sí, només espero que tota aquesta xarxa virtual no substitueixi algun dia a la trobada humana, a les converses polítiques de sobretaula, a les xerrades informals davant d'un cafè, a la ponència d’algun entès en la matèria, als consells d’un vell savi... pot ser és perquè no soc una “nadiua digital”, com diria en Presky, però de tant en tant em falta substituir tanta tecnologia per calidesa humana. 

Dit això, segueixo pensant que les possibilitats actuals d’ensenyament-aprenentatge són immenses i no podem deixar-les de costat. Com ja vaig comentar a la meva entrada de 23/10/14, el docent del S.XXI ha d’estar en xarxa, actualitzat amb les eines tecnològiques i de coneixement. Com molt bé es diu al següent vídeo, el professor ha d’estar al corrent de les tecnologies de la informació i la seva utilització en el procés d’ensenyament, però no de qualsevol manera, sinó de forma crítica. I per això, per poder ser crític, cal conèixer les eines de les que disposem per saber si ens van be aplicar-les. 





Quan vaig pensar com representaria el meu PLE, vaig arribar a la conclusió que al món quasi bé tot gira al voltant d’un eix central, en base a unes forces que interactuen. És el cas, per exemple d’un àtom o dels planetes en el sistema solar. En el primer cas, els electrons orbiten al voltant del nucli i amb una força externa adequada, poden “saltar” d’un nivell a un altre i canviar o compartir aquest electró amb un altre àtom. Si nosaltres representem el nucli de tota la informació que ens envolta, veritat que aquesta la modifiquem, canviant-la de nivell, la compartim amb altres “àtoms” o simplement la rebem o la cedim? 



Abans de començar a interpretar el PLE estava convençuda que tendria seriosos problemes per trobar suficients recursos per posar-hi. Doncs la meva sorpresa ha sigut descobrir la gran xarxa d'eines que utilitzo, i molts més que he deixat pel camí, ja que potser els he utilitzat en algun moment però no en l'actualitat  .... Sembla que el cap i a la fi soc més digital del que jo mateixa em pensava.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada