diumenge, 1 de febrer del 2015

L'hora dels O.E.R.


Abans de llegir qualsevol cosa relacionada amb els materials educatius en obert, vaig haver de decidir quin tipus de llicència era l’adient al meu blog:


De totes aquestes, vaig triar la segona “Reconeixement – No comercial (by-nc)”, per què?

Doncs perquè el primer que vaig pensar és que la meva “obra”, per així dir-ho, no tenia la qualitat necessària perquè li interessés a ningú, fora de la raó extrictament acadèmica per la qual es va crear. Però després, supòs que per un atac incontrolable de vanitat, vaig creure prudent que allò que jo creava no fos utilitzat per algú amb prou capacitat per treure-hi profit econòmic.

Be, he de reconèixer que les meves raons per triar aquesta llicència, al menys en un primer moment, no varen ser gens altruistes.


I una vegada em vaig posar a investigar sobre què és això dels Open Education Resources (OER), vaig adonar-me’n de les dues vessants que s’inclouen dintre del material “en obert”:

-        Per una part, la democratització de l’educació, ja que arriba a tothom que tingui un dispositiu electrònic i connexió d’internet al seu abast. Es tracta d’una educació massiva, oberta i, en principi, gratuïta.

-        Per una altra, el que podem fer amb tota aquesta informació al nostre abast, que d’alguna manera es controla a través de les citades llicències.

Com diu la UNESCO, “Els recursos educatius de lliure accés proporcionen una oportunitat estratègica per a la millorar la qualitat de l’educació i per facilitar el diàleg sobre polítiques, l’intercanvi de coneixements i l’augment de capacitats”.

Encara que també es reconeix la necessitat que aquesta educació oberta sigui de qualitat, cosa que actualment està molt qüestionada, com hem pogut llegir al blog de Jordi Adell, en la seva entrada de 5/12/14.

Però, encara i així, resulta que també hi ha molts materials i recursos educatius oberts que he pogut comprovar que no els n’hi falta de qualitat, com per exemple el cursos oberts de Yale, del MIT... i més a prop, tenim la web Open Education Europa, on a més podem constatar que l’Estat espanyol lidera el nº 1 d’Europa, en número de MOOCs publicats.
Una foto publicada por @cramisroig el
 
Doncs bé, finalment he arribat a la convicció que el coneixement ha de ser un bé d’interés general, que a més cumpleix un paper social importantíssim. Per això he estat a punt de canviar la llicència d’aquest blog per un altre encara més oberta, per si a algú realment li pot interessar allò que hi poso.... però abans he tornat al blog d’Adell i he vist seva llicència (CC BY-NC-SA), i m’ha tornat a donar un atac de vanitat: I si alguna vegada dic alguna cosa que realment val la pena?.... I ho he tornat a deixar com estava.

No es sap mai... potser la torni a canviar....

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada